הצעד אל היעד
top of page
  • תמונת הסופר/תטלי סגל

הצעד אל היעד


זה הרגע לשבת ולחשוב על היעדים שלנו לשנה הבאה. לא, לא רק אלה מהשקפים או הפלקטים של מקום העבודה, אלא אלה שביניכם ובין עצמכם: מה אתם הייתם רוצים שיקרה לכם השנה? גם בעבודה גם במשפחה וגם לכם-לעצמכם.

אז איך זה הולך? קחו שעה לפגישת קפה עם עצמכם... שבו לבד, בשקט, בלי הסחות, ונתחיל.

שלב ראשון: המפה שלי

קחו דף, חלקו אותו לשלושה חלקים, ורשמו שלוש כותרות: "עבודה", "משפחה", "אני". מתחת לכל כותרת ציינו את כל תחומי העשייה, או התפקידים או הנושאים שכוללת כל כותרת.

אדגים על עצמי, ואתם עשו את שלכם לפי אותו רעיון:

תחת הכותרת "עבודה" רשמתי את מרכיבי התפקיד שלי בניהול "בו בזמן": תכנון וניהול; ביצוע (הסדנאות, ההרצאות, האימון); ניהול כספים; שיווק רשתי (האתר, הפייסבוק..); שיווק ישיר (טלפונים, מיילים..); מכירות; פיתוח מוצרים; כתיבה (ספר, בלוג); למידה (ספרים, מאמרים, ייעוץ). [למי שלא עצמאי ועובד בארגון, ניתן לחלק את זה גם לפי: ממונה על.. אחראי על.... מנהל את... חבר צוות ב...].

תחת הכותרת "משפחה", רשמתי את כל התפקידים המשפחתיים שלי: להיות אמא של נועה, מיכל, רון, עלמה; זוגיות; זמן איכות משפחתי; ארגון הבית, סידורים, כלכלת המשפחה.

ותחת הכותרת "אני" רשמתי את כל מה שאני אוהבת לעשות למען עצמי, את כל מה שמתדלק אותי (בנוסף לעבודה ולמשפחה – התחביבים המוזנחים שלכם, וכל מה שעושה לכם טוב). אצלי זה: לימודים; השפה העברית; קריאה; פגישות עם חברות; התנדבות בקהילה; צפייה בסדרות; אורחות חיים (בריאות, דיאטה, פעילות גופנית, שינה).

בסדנה אני עושה את זה בצורת שמשות, למי שזוכר, אתם מוזמנים להשתמש גם בצורה הזאת:

שלב שני: היעדים שלי

הסתכלו על שלושת הרשימות שקיבלתם, וחשבו: במה הייתי רוצה להתקדם השנה (אם בכלל) בכל תחום? לאן הייתי רוצה להגיע? מה חשוב לי שיקרה השנה?

למשל:

בתחום העבודה השנה הייתי רוצה למשל: לפתח את נושא ה....; להרחיב שיתופי פעולה; היקף פעילות מינימום של ....סדנאות בממוצע בחודש/ הכנסה מינימלית לחודש ....; לסיים כתיבת ספר.

בתחום המשפחה לדוגמה הייתי רוצה: לעשות ....עם ... (דבר הכי חשוב שהייתי רוצה לעשות/להשיג השנה לגבי/עם כל ילד בנפרד); לעשות טיול משפחתי; לטפח את הגינה שלי.

ובתחום ה"אני" הייתי רוצה בין היתר: לסיים תעודת הוראה; להתמיד בקבוצת החברות; לרדת.... ק"ג במשקל, לשפר שעות שינה לשבע שעות בממוצע, לתרגם כמה שירים לעברית.

שימו לב לשני דברים: האחד, אל תקצרו את הדרך – אנחנו אנשים שלמים ויש לנו כמה תפקידי חיים, אל תסתפקו בלהכין את הרשימה רק על העבודה או רק על החיים הפרטיים. שנית, הכוונה ב"יעדים" היא לא משימות – אלא כיוונים כללים, משהו שמשקף את הרצונות שלנו, ואת החיים שלנו כפי שאנו רואים אותם במיטבם.

שלב שלישי: לעשות כבוד ליעדים

כל התהליך של בניית המפה שלי והיעדים האישיים לי – לוקח בין חצי שעה עד שעה עם עצמי. אבל זה הבסיס. הבסיס להוביל את חיינו ולא להיות מובלים. כי אין בעיה להיות מובלים – לא נשתעמם לרגע, תמיד יש מה לעשות... אבל השאלה היא כיצד זה מביא אותנו לחיים שהיינו רוצים לחיות ולמי שהיינו רוצים להיות. להיות המנהיג של עצמי, לנהל את עצמי אל החיים שאני רוצה לחיות אותם.

אז יש לנו את הרשימה, מעתיקים אותה יפה, על פתק מעוטר, ושמים אותה במקום בולט וזמין, שתהיה לכם מול העיניים. לדוגמה: אם אתם עובדים עם יומן דפים – אז שימו את הפתק הזה כסימניה של היומן, אם אתם מול מסך רוב היום – הדביקו ליד המסך או על השולחן כמו תמונות משפחה, אם אתם מתנהלים מהנייד – תנעצו לכם את הרשימה בתחילת הkeep, ואם יש עובדים עם מחברת – הדביקו על הכריכה הפנימית.. בקיצור – הבנתם.. בולט, נגיש ועליכם.

אני מדגישה, זה לא עניין של ועדת קישוט. זה עניין של תודעה: לחיות את הרשימה הזאת השנה, להתכתב איתה (אני לפעמים מוסיפה או מורידה דברים תוך כדי השנה, בגלל שינויי נסיבות או טעמים או סדרי עדיפויות שמשתנים) - אבל זה חי ונושם ומנחה ומהווה לנו מצפן לכל השנה.

מצפן להיות אנחנו.

מה זה "לחיות את זה"? איך זה הופך למצפן תכל'ס?

לא אוכל לתת את כל כללי הניהול העצמי בפוסט אחד, אבל... אשתף בכמה דוגמאות איך אני משתמשת ברשימת היעדים שלי בשוטף, כל השנה.

1. תשתית "לופים" לקלנדר שלי - אני גוזרת מהיעדים שגרת שבועית ומכניסה נגזרות ממנה כלו"ז קבוע ביומן. למשל: מול היעד של "כתיבת ספר" שריינתי לי בלופ את ימי א' לעבודה על הספר.

2. לתכנון השבועי - בזמן התכנון השבועי בכל סופ"ש, כשאני עובדת על מה צפוי לי השבוע, אני עושה התאמות. לפעמים יש לו"ז חיצוני שדורס את התכנון הקבוע – אז אני משחקת ומזיזה את זה למקום אחר.

3. לקבלת החלטות על בסיס יומי - אם יש לי טלפון ממישהו שמבקש שאעשה משהו, או מישהי רוצה להיפגש איתי על איזה עניין, אני מיד שואלת את עצמי (והיום זה כבר נעשה על אוטומט): זה מקדם או לא מקדם יעד שקבעתי? זה נשמע אולי אגוצנטרי אבל אם תסתכלו על היעדים - חלקם מוכוונים גם לאנשים אחרים (ילדים שלי, לקוחות, קהילה וכו') כך שזה לא העניין. אבל מה שברור לי שכל "כן" שאני אומרת למשהו/מישהו שהוא לא חשוב לי (קרי: לא ביעדים) בא על חשבון "לא" שאאלץ להגיד למישהו/משהו שכן חשוב לי. וככה מגיעים לחיים במיטבם שהזכרתי קודם. בסדנאות שלי, אגב אני מדברת על אסרטיביות בניהול העצמי שלנו - זה זה!

4. לסגירת יום (או: הרגיעון שלי) - אנשים לא מבינים איך אני מספיקה כ"כ הרבה, עושה משימות של שבוע ביומיים, ותמיד תמיד רגועה ונינוחה. אז הנה זה בא... הסוד הקטן שלי לסיפוק ורוגע ולשביעות רצון מההספק גם בימים של פער בין התכנון לביצוע - הוא היומן הרטרואקטיבי. כן.. אני משתמשת ביומן לא רק קדימה אלא גם לאחור.. בכל סוף היום אני עוברת ביומן על היום שחלף ומכניסה פנימה את כל מה שלא תכננתי היום וקרה. נגיד שתכננתי ביום א לעבוד 8 שעות על הספר, אך בפועל קיבלתי פתאום טלפון ממישהו שמעוניין בסדנה והייתי חיבת לשלוח הצעת מחיר שגזלה לי שלוש שעות עבודה – אז בסוף היום אני מכניסה ללו"ז 3 שעות עבודה על הצעת המחיר הזאת, ושואלת את עצמי: האם זה קידם את אחד היעדים? אם כן (ובמקרה הזה כן – קידם את יעד המכירות) אז הכול בסדר... ואם התשובה לעצמי היא "לא, באמת לא ברור איך נגררתי לשם" – אז יש לי כאן מקום ללמידה.. ולהבא אזכור (עם הזמן - אין לי כאלה, כל החריגות הופכות להיות חריגות למען יעד אחר - שזו חריגה לגיטימית בדר"כ). בלו"ז הרטרואקטיבי יש הקלה גדולה בדרך כלל במבחן התוצאה, כי במקום להתייחס לביטולים ולמה לא עשיתי היום... אני מסתכלת על המצפן – על היעדים וקולטת: וואוו, כמה דברים חשובים עשיתי היום! (על אף שלא תאמו את התוכנית) – התודעה משנה את החוויה הכללית שלנו על הניהול העצמי ועל האפקטיביות שלנו. היומן הוא אמצעי ואיננו חשוב, מה שחשוב הוא היעד שמה שעשיתי שרת אותו.

מאחלת לכולנו להגיע לסוף 2018 מבסוטים מעצמנו על קטיפת היעדים שסימנו בתחילת השנה, בדרך אל החיים שהיינו רוצים לחיות השנה.

בהצלחה :)




על הכותבת

טלי סגל, סגן-אלוף במיל', מנכ"לית, מייסדת, יועצת ומרצה בכירה ב"בו בזמן" - בית התוכן לניהול זמן בעולם העבודה החדש.

באה לעשות לכם סדר במשימות ובראש - לבחור נכון, להספיק יותר ובנחת....



בו בזמ"ן היא לא רק שיטה לניהול זמן, אלא שיטה לתפירת שיטה אישית לניהול זמן עבור המשתתפים.

בא לכם לפגוש אותנו ולקבל מכל הטוב הזה שיש לנו לתת לכם?


לקהל הרחב (לפרטיים+מארגונים):


לגרסת העמוקה - לפצח את נושא ניהול הזמן שלכם לאחת ולתמיד, ולבסס הרגלי ניהול זמן שיקדמו אתכם בכל תחום בחיים, קורס מאסטר לניהול זמן - התוכנית הכי יסודית ואפקטיבית שקיימת כיום בארץ.


לגרסה הקלילה - קורס דיגיטלי - ראו בחנות שלנו דיגיטלי עם טלי.


לארגונים:

להזמנת הרצאות וסדנאות לארגונים או לקבלת הצעת מחיר:

כתבו לנו בדוא"ל: talisegal@bobazman.com

או בטלפון: טלי - 052-9276510, תמי - 054-8142600

או פשוט להשאיר הודעה בוואטסאפ או באתר ונחזור.


היכנסו להתרשם וללמוד גם באתר האינטרנט שלנו בתוכו תוכלו לקרוא גם המלצות של משתתפי ההדרכות של בו בזמן.


ואם בפייסבוק עסקינן - אם אתם עדיין לא חלק מקהילת ניהול הזמן שלנו "להספיק יותר ובנחת"... אז קדימה!


כרגיל.. מאחלת לכם "לבחור נכון, להספיק יותר, ובנחת" :)


686 צפיות
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page