רעיונות יולי-אוגוסט לעצמאיים
top of page
  • תמונת הסופר/תטלי סגל

רעיונות יולי-אוגוסט לעצמאיים


פוסט זה מיועד לבעלי עסקים עצמאיים שעיקר העבודה שלהם היא מול ארגונים, כמוני. בשבוע החולף חגגנו כולנו את השבוע הראשון של החופש הגדול... סיבה למסיבה! יחד עם זאת מבחינת עסקית אנו מכירים את זה שבתקופת הקיץ ארגונים נוטים פחות לקחת שירותים בתחומים מסוימים, כמו סדנאות והרצאות, בעיקר בשל חופשות שעובדים לוקחים והרצון למצות את הפעילות עבור מקסימום עובדים.

גם כאן, חברים, כמו בכל דבר אחר בחיים – יש ממד של ניהול זמן, שאם נשכיל למצותו, נוכל לממש את ההזדמנות העצומה שעומדת לפתחנו בתקופה הזאת. עונתיות של ארגונים היא דבר מוכר, וצפוי, ואפשר להיערך אליו מבעוד מועד – זה מה שעושה את ההבדל.

אז מה אפשר לעשות?

שלוש המלצות בענייני העסק, ושלוש המלצות נטולות עסק. נתחיל בנטולות.

1. הזדמנות לחופשה!

בעלי עסקים רבים נוטים לא לקחת חופשה. כשכירים מכסת ימי החופשה שלנו ברורה לנו, ואנו נוטים לנצל אותה, וגם מי שלא – ארגונים רבים "כופים" על עובדיהם את לקיחת החופשה. אבל כעצמאיים, התפיסה של "העסק שלנו הוא אנחנו – מה שנעשה יהיה ומה שלא נעשה – לא יהיה" מביאה אותנו לשגרת עבודה מאוד אינטנסיבית כל השנה, שעות עבודה רבות, התפשרות על נוחות לטובת מתן שירות לעוד לקוח גם כשזה פחות מתאים, מעט זמן עם המשפחה, ופחות פניות לנושאים אחרים שאינם עבודה. אנחנו פשוט לא נותנים לעצמנו מנוח. רבות אנחנו מדברים על זה שכבעלי עסקים אנו "הכול באחד": אנו מנהלים, אנו המספקים את השירות בפועל, אנו המשווקים, אנו מטפלים בכספים, אנו עושים את המכירות, אנו הגרפיקאים, אנו הכותבים והיוצרים, אנו מפתחי ההדרכה, אנו המזכירים, הסבלים והנהגים של עצמנו... אבל בל נשכח שאנו גם מנהלי משאבי האנוש בעסק שלנו... או במילים אחרות – מישהו צריך להסתכל כאן גם עלינו, כבני אדם, לקבל החלטות ניהוליות, טיפול ב"כוח-אדם" שאנחנו, ולדרוש מאתנו בתוקף לקחת לעצמנו חופשה. אבל אני לא צריכה באמת לשכנע אתכם... את זה שרבים המחקרים שמדברים על חשיבות לקיחת החופשה – גם לפרודוקטיביות וגם לנפש... אתם כבר יודעים.. לגבי הצורך אין לנו ספק, אנחנו מרגישים את זה על גופנו ובנפשנו...

והנה באה לה חופשת הקיץ, הלקוחות הארגוניים שלנו קצת בתרדמת.. וזו! זו העת! אז איך? בניהול זמן כמו בניהול זמן, כדי שזה באמת יקרה: פתחו יומן! סמנו לעצמכם תקופה מסוימת שמתאימה לכם (קחו בחשבון חופשות של בני הבית האחרים והזמנות מיוחדות שבכל זאת נעשו ע"י לקוחות מבעוד מועד), ושריינו את זה ביומן בצבעים ובענק: חופששששש! זהו – מרגע זה, כל לקוח נוסף שבכל זאת פונה, ומבקש סדנה בדיוק בחלון הזמן הזה, אתם מסבירים לו שהיום הזה תפוס (בדיוק מה שהייתם אומרים על כל יום אחר שתפוס בסדנה אחרת), ומנסים למצוא איתו מועד חלופי. באופן אישי אני לקחתי חופש השנה בין 12-28 באוגוסט, ותאמינו לי שכל מי שפנה לקבוע איתי – מצאנו לו מועד חלופי או לפני 12 באוג' או אחרי 28 באוגוסט. מצאנו.. נשבעת.

2. הזדמנות לזמן משפחה

במהלך הסדנאות ועבודה האישית שאני עושה עם עצמאיים "אחד על אחד" עולה ביתר שאת הכאב שמצמיחה הדילמה של קריירה-משפחה גם, ואולי בעיקר - אצל עצמאיים. בגלל הקושי שלנו לשים גבולות לעצמנו, לא אחת אנו מתפתים לעבוד גם אחרי שהילדים מגיעים מהמסגרות (ולמי שמנהל את העסק שלו מן הבית, זה בכלל "קורץ"), או שלעתים השירותים שאנו נותנים הם כאלה שבאים על חשבון זמן משפחה. והלילות, אוי הלילות.. כי הלא אין דרך להיות גם וגם וגם וגם כל התפקידים האלה שהעסק דורש ממני בלי לגנוב איזה לילה להשלמות פה ושם. אז הנה הזדמנות נפלאה שגם הילדים בחופשה... לעשות דברים ביחד איתם.

את החופשה המשפחתית המרכזית רצוי כמובן לתכנן כבר במרץ-אפריל. מי שעשה את זה "מסודר". מי שלא – עצרו את הקריאה עכשיו. היכנסו ליומן, ורשמו לעצמכם תזכורת במרץ 2019 לתכנן את קיץ 2019.

תודה שחזרתם.

אבל גם אלה שלא סגרו עניינים מבעוד מועד – אל תיפול רוחכם, לא חסר מה לעשות גם אם לא הספקתם השנה לתאם מראש חופשה גדולה. יש עוד הרבה מה לעשות גם באופן ספונטני: קחו לעצמכם חצי יום, רצוי עם כל בני המשפחה, ועשו ביחד תכנון חופשה. ממש תכנון על לוח שנה. אז איך נראה מפגש תכנון משפחתי כזה? ראשית, אפשר לעשות חגיגת שופינג של כרטיסים לאירועים ולאתרים... היכנסו לאתרים באינטרנט של אתרי בילוי ונופש שאתם בטח מכירים, או כאלה שיש לכם הנחות אליהם, והתחילו לשבץ לעצמכם תוכנית משפחתית לפעילויות כיפיות), זה גם ייתכן לכם רעיונות. שנית, חשבו על בני משפחה וחברים שלא ראיתם זמן רב ושאתם אוהבים לפגוש אותם, וקבעו איתם מפגשים אצלכם או אצלם. ושלישית, אפשר לקבוע ביחד סתם טיולים משפחתיים בטבע או סתם ימי ים ובריכה – בזוג, עם הילדים, עם חברים שלכם או של הילדים, או עם המשפחה המורחבת. אני בטוחה שיש לכם עוד רעיונות רבים משל עצמכם, אבל הרעיון ברור: ברגע שהמשפחה בפוקוס, וכולם פנויים להובלה לפחות חלק מן התקופה הזאת – שבו יחד ותכננו יחד, על גבי לוח שנה. זוכרים? מה שלא כתוב - בדרך כלל לא קורה.

3. ביתי הוא מבצרי, אבל גם מבצר דורש תחזוקה...

אחד הדברים הבולטים ביותר שאני נתקלת בהם בסדנאות על דחיינות הוא הטיפול בבית. אותם פרויקטים שאנשים מסמנים לעצמם לעשות "ביום מן הימים": מהחלפת דירה, שיפוץ, חידוש הריהוט, צביעת הבית, דרך החלפה בין חדרים, סידור חדר הארונות, ארגון המחסן, טיפוח החצר, ועד למשימות קטנות כמו תיקון מכשירים, תליית מדפים ותמונות, סידור מגירות, או ארגון התמונות באלבום. בכל הדברים האלה לא מעט אנשים נוטים לדחיינות. ושוב. הנה בא הקיץ ואיתו הקלילות, החשק וההזדמנות: קחו דף, שוטטו בבית, ותתחילו לסמן לעצמכם מה הייתם רוצים לסדר, לארגן, לשפר... שתפו את בני הבית וראו מה הם היו רוצים שיקרה, והתחילו לתכנן את המבצע: מה עושים, מי עושה, מתי עושים ואיך... ואיך אם לא... ליומן כמובן!

ובכל זאת, יש לא מעט הזדמנויות גם בזירה העסקית:

4. הזדמנות לפיתוח ולצמיחה לעסק

סוגיה נוספת שצפה בסדנאות ניהול זמן שאני מעבירה לעצמאיים זו הדילמה בין השוטף לבין הפיתוח העסקי, בין המענה המידי לעסק לבין יצירת התשתית לעסק, או בשפה הצבאית בין "הפעלת הכוח" ל"בניין הכוח". במהלך כל השנה השוטף שואב אותנו: מתן השירות שלנו בפועל, השיח עם לקוחות, הכנות טכניות לקראת הפעילויות וכו'. אנחנו פחות מתפנים לבניית העסק.. והנה העת:

  • לפיתוח של מוצרים חדשים,

  • לאיתור לקוחות חדשים,

  • לכניסה לערוצי שיווק חדשים,

  • להכין חומרים שיווקיים,

  • ליצור שיתופי פעולה חדשים,

  • לערוך חומרים דיגיטליים שצילמנו בווידאו,

  • לכתוב תכנים חדשים (מספיקים רק חלק ממה שהיינו רוצים),

  • לכתוב/לעדכן את התוכנית העסקית שלנו,

  • לארגן ולרענן את רשימות התפוצות שלנו,

  • לשלוח מיילים שיווקיים ולטפל בכל רשימות הלידים שנערמו בחודשים האחרונים,

  • לעשות סדר בשולחן ובניירת, ועוד...

למי שמנהל רשימת משימות, ומרגיש שיש לו שם כמה משימות סופר-חשובות אבל גם סופר-תקועות כי "אין זמן", ככל הנראה הן לא משימות מסוג "כיבוי השריפות" של השוטף (שם הלקוחות הם "השוטר" שלנו), אלא משימות של צמיחה אישית ועסקית ששם אנחנו מנהלים את עצמנו ונוטים "לשחרר" יותר.... וזה פספוס, כי הם בעצם "החשוב והלא דחוף שלנו". מחקר בריטי שמבוסס על "פרס דמינג לאיכות" מצביע על כך שארגונים מצליחים במיוחד הם כאלה שמקדישים 60-80% מזמנם ל"חשוב ולא דחוף". מה שאולי נראה מאוד קשה למימוש בכל יתר השנה – מתאפשר לנו סוף-סוף ביולי אוגוסט... הנה בא אלינו הקיץ, מאוורר קצת יותר מארגונים, ומאפשר לנו לעשות את כל אלה – לצמוח!

עיינו ברשימה, או קחו כל משימת צמיחה אחרת שתבחרו... וקדימה: ליומן! בשום אופן לא להישאר ברמת הכוונה הכללית, אלא להחליט באיזה יום ובאיזו שעה עושים מה – לנהל את עצמנו!

בעניין הפוטנציאל השיווקי בקיץ, כדאי לומר מילה נוספת: יולי אוגוסט הם חודשיים של זריעת זרעים לחודשים הבאים, בעלי עסקים עובדים בחקלאות (קרדיט למטפאורה הנפלאה הזאת – לנורית בר). הארגונים אולי לא בהילוך גבוה, אבל מנהלי משאבי האנוש, מנהלי ההדרכה מנהלי הרווחה, היועצים הארגוניים – בסה"כ ממשיכים לעבוד, פרט לשבוע או שבועיים של חופש שהם לוקחים – הם שם, ולגמרי ממשיכים להוות כתובת להצעות שלנו. הזרעים של יולי אוגוסט ינבטו מתישהו בהמשך - ביולי אוגוסט שותלים את חציון ב' של השנה.

5. הזדמנות לעבוד עם ארגונים "קיציים"

לא כל הארגונים "שובתים" מפעילות בקיץ. יש ארגונים רבים בהם ארגוני ביטחון וארגוני בריאות למשל שעובדים כרגיל גם בקיץ. אותם, עם כל הכבוד לשמש החמימה (ויש כבוד), יולי-אוגוסט לא מרגשים. אז חשבו רגע: מי מתוך הלקוחות הנוכחיים שלכם עשויים להיות כאלה שעובדים רגיל בקיץ וניתן "לתעל" חלק מהפעילות איתם לשם? מי הארגונים שהם לקוחות פוטנציאליים שלכם הם כאלה?

גם כאן: בניהול זמן כמו בניהול זמן – צריך לתכנן כמה ימים של מאמץ לשיווק ולמכירות בחודש מאי בערך כדי לתפור פעילות למהלך יולי-אוגוסט (לא על ימי החופשה שהגדרנו לעצמנו כמובן). באופן כללי – לגבי כל הארגונים, אל תפסלו מראש את האפשרות לקיץ, מה אכפת לכם לנסות? את ה"לא" כבר יש לכם, עכשיו תנסו לכוון אותם ליולי, לחלקם זה דווקא יכול להיות טוב.

אגב, מה לגבי אימון אישי למנהלים בארגונים? פעילות במתכונת ארגונית יותר מצומצמת? יכול להיות שיש ארגונים שבהם דווקא בגלל שהארגון רגוע בקיץ, מנהלים מעדיפים לטפל בעצמם ובפיתוח האישי שלהם דווקא בתקופה הזאת, בין אם זה באמצעות סדנאות למנהלים, או אימון אישי, יעוץ אישי, הדרכה אישית וכו'...

יולי אוגוסט זה גם זמן טוב לתת הרצאות בהתנדבות - בין אם זה הרצאות על הבר, הרצאות בפני קבוצות נטוורקינג, או הרצאות בעמותות שונות וגופים חברתיים. מניסיון, וללא שום כוונה מוקדמת כמובן, גיליתי שהנתינה מחזירה את עצמה בגדול, ולא מעט הזמנות שיש לי היום לסדנאות בארגונים, התחילו מתוך הרצאה שעשיתי בהתנדבות. אז יזמו כמה כאלה בימים הקרובים וחזרו עכשיו לכל אלה שפנו אליכם בעבר לבקשת התנדבות, והציעו להם לתת את ההרצאה שביקשו בחודש הקרוב. הם ישמחו, ואתם עוד יותר, בדוק!

6. הזדמנות להתפתחות אישית

הדילול הקל שאנו חשים בעבודה מול ארגונים בקיץ הוא גם הזדמנות לדאוג לפיתוח האישי שלנו. של עצמנו. בין אם זה פיתוח מקצועי ובין אם זה פיתוח אישי.

איזה קורס רציתם לקחת או שהרגשתם צורך להתמקצע בו יותר?

מה אתם מרגישים שחסר לכם ברמת הידע או המיומנות האישית?

מה שלום התיקיה הזנוחה של "מאמרים לעיון" או "חומר לקריאה יום אחד" או איך שאתם קוראים לה... יש לכם כזאת נכון? אז אנא...

וגם ללא קשר לעסק – מה הדבר הזה שעושה לכם טוב? שמתדלק אתכם? שמשמח אתכם? איזה תחביב שאהבתם כבר שכחתם שרציתם להחיות? מיהם האנשים שעושה לכם טוב לפגוש אותם? ואולי לקחת לעצמכם אימון אישי במשהו?

ואם לא הייתי ברורה עד כה, רק אזכיר: כל דבר כזה נכנס ליומן, בין אם זה בתיאום יומנים עם צד ב', ובין אם זה משימות עצמיות שאנחנו מכניסים ליומן עדות לכך שאנחנו מתייחסים לעצמנו ברצינות.

לסיכום,

מי שטרח בערב יולי-אוגוסט – יאכל ביולי אוגוסט, ומי שטרם... גם לא חייב להישאר רעב:

מה שתוכלו לעשות כבר הקיץ – נהדר, שבו ועשו תכנון לטווח קצר של החודשיים הקרובים, פעילות עם הילדים, מפגשי חברים ומשפחה מורחבת, פעולות לצמיחת העסק, פוטנציאל שיתופי פעולה, עבודות בבית, החייאת תחביב, סידור פינת העבודה, פעילות בהתנדבות וכל יתר הדברים שהוזכרו ומתאימים לכם.

ומה שכבר פספסתם, לא נורא, תשתפרו לשנה הבאה, אבל אז אל תדלגו על הפעולה הקטנה הבאה: הכניסו כבר עכשיו ליומן לשנה הבאה את מה שצריך לקראת יולי אוג' 2019 : באפריל 2019 תזכורת להזמין נופש, תזכורת לימי שיווק ומכירות לארגונים הקיציים שלכם במאי 2019, תזכורת לסגירת קייטנות במאי 2019 כדי שלא תיתקעו, בסוף מאי 2019 קבעו עם עצמכם בניית תכנית קיץ עסקית לכל הדברים הקטנים יותר.

חופשת קיץ... איזו מתנה למשפחה, לעסק ולעצמי. פשוט מתנה! חבל שאין ארבעה חודשים של חופש גדול, ממממ... בעצם למה ארבעה? פתאום מתחשק לי שכך תיראה כל השנה... 😊



על הכותבת


טלי סגל, סגן-אלוף במיל', מנכ"לית, מייסדת, יועצת ומרצה בכירה ב"בו בזמן" - בית התוכן לניהול זמן בעולם העבודה החדש.

באה לעשות לכם סדר במשימות ובראש - לבחור נכון, להספיק יותר ובנחת....




בו בזמ"ן היא לא רק שיטה לניהול זמן, אלא שיטה לתפירת שיטה אישית לניהול זמן עבור המשתתפים.

בא לכם לפגוש אותנו ולקבל מכל הטוב הזה שיש לנו לתת לכם?


לקהל הרחב (לפרטיים+מארגונים):


לגרסת העמוקה - לפצח את נושא ניהול הזמן שלכם לאחת ולתמיד, ולבסס הרגלי ניהול זמן שיקדמו אתכם בכל תחום בחיים, קורס מאסטר לניהול זמן - התוכנית הכי יסודית ואפקטיבית שקיימת כיום בארץ.


לגרסה הקלילה - קורס דיגיטלי (3 פרקים מוקלטים, סה"כ 10 שעות לימוד) - ראו בחנות שלנו דיגיטלי עם טלי.


לארגונים:

להזמנת הרצאות וסדנאות לארגונים או לקבלת הצעת מחיר:

כתבו לנו בדוא"ל: talisegal@bobazman.com

או בטלפון: טלי - 052-9276510, תמי - 054-8142600

או פשוט להשאיר הודעה בוואטסאפ או באתר ונחזור.


היכנסו להתרשם וללמוד גם באתר האינטרנט שלנו בתוכו תוכלו לקרוא גם המלצות של משתתפי ההדרכות של בו בזמן.


ואם בפייסבוק עסקינן - אם אתם עדיין לא חלק מקהילת ניהול הזמן שלנו "להספיק יותר ובנחת"... אז קדימה!



כרגיל.. מאחלת לכם "לבחור נכון, להספיק יותר, ובנחת" :)


156 צפיות
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page