הפנים החדשות של "ניהול זמן" בעידן הפוסט מודרני
top of page
  • תמונת הסופר/תטלי סגל

הפנים החדשות של "ניהול זמן" בעידן הפוסט מודרני



שלוש הערות חשובות על ההתחלה:

1. אל תשאלו אותי איך - אבל בכתיבת הפוסט הזה, שבבסיס שלו אמור להיות מאוד "יבש" ולעסוק בהגדרות... אני מוצאת את עצמי מוצפת ברגש. אולי בגלל אהבתי ללשון (ולמילה העברית בפרט), ואולי בגלל אהבתי לניהול הזמן כמקצוע וכתחביב... בכל אופן, אני מניחה את זה כאן כדי לשחרר ולהתפנות לתוכן.

ותודה שהכלתם.


2. את הפוסט הזה אני מקדישה בעיקר לאנשים הבאים:

  • לכל מספידי המונח "ניהול זמן" בטרם עת - בתקווה לפתוח אצלכם אפשרות לחשיבה אחרת. בעיני זה מאוד מיושן להגיד "ניהול זמן זה מיושן" (וחובת ההוכחה עליי בפוסט זה).

  • לכל מקביליי - "המורים" לניהול זמן באשר הם, אשר בחרו כמוני לקרוא לזה "ניהול זמן", ולא נופלים לכל מיני הגדרות חלופיות ומאוד חסרות - כדי לחזק את ידיכם ולעודד אתכם להמשיך ביצירת "תרבות ניהול זמן" חדשה, ולעזור לאנשים במתן כלים של ניהול זמן - בתפיסה המודרנית שלה.

  • ולכל מי שסתם תהה עד היום איך באמת נכון לקרוא לזה - ניהול זמן? ניהול עצמי? ניהול משימות? פרודוקטיביות? ניהול קשב? ניהול אנרגיה? ....


3. קצת על ההקשר האישי לכל מי שפחות מכיר אותי: אני חיה "ניהול זמן" יום יום שעה שעה בשנים האחרונות. זה הייעוד שלי בחיים, ואני מממשת אותו ברמה המקצועית הגבוהה ביותר - חוקרת ומלמדת ניהול זמן, כולל שגרת בוקר קבועה של סקירת ספרות מקצועית ומחקרים אחרונים מהעולם על ניהול זמן.

ועכשיו אל טענתי המרכזית, שמתוך המקום הזה, אני מבקשת לומר: לא רק ש"ניהול זמן" לא נעלם לשום מקום - הצורך בו חזק בימים אלה יותר מאי פעם, ויישאר כל עוד העומס, הלחץ, ההצפה והקושי לאזן בין בית ועבודה - נמצאים כאן.

אם זה "מושג מודרני" או "מושג מיושן שאבד עליו הכלח" - זה בעיני המתבונן ופרשנותו בלבד. ובעיני - לקרוא לזה "ניהול פוקוס" או "ניהול אנרגיה" - זה נכון, אבל זה מאוד מוגבל וחסר ביחס לתכולת המושג היום.


אז מה זה "ניהול זמן"?

אני יכולה להציע את ההסתכלות שלנו ב"בו בזמן - בית התוכן לניהול זמן".

השיטה שאנחנו מלמדים נקראת בו בזמ"ן, ודרך ראשי התיבות שלה אנו מציעים הגדרה מחדש למושג "ניהול זמן" שהוא מותאם לעידן הפוסט מודרני, וכולל מספר מרכיבים שאנחנו מאמינים שהם חיוניים בניהול הזמן שלנו:


הרעיון הוא החיבור של כל המרכיבים יחד (להבדיל מהחלפת המושג באחד מהם):


ב-בעלות על חיים: מיומנות 1 בניהול זמן = ניהול חיים. הכוונה היא לקביעה וניהול של תוכניות אסטרטגיות ומימוש סדרי העדיפות שלנו בכל שלושת תחומי החיים: עבודה, משפחה, עצמי. איזון חיים-עבודה אומר שכל עוד לא נטפל בניהול הזמן שלנו גם בחיים (=משפחה+עצמי) וגם בעבודה שלנו במקביל - נישאר בחוסר שקט פנימי שלא באמת ייתן לנו מנוח.

ו- ויסות מידע, ארגון וסדר: מיומנות 2 בניהול זמן = ניהול התארגנות עצמית. בניית פלטפורמה אישית יעילה לניהול כל תחומי חיינו - מהם הכלים שאנחנו מתנהלים בהם כדי לייצר מערכת ניהול זמן אפקטיבית ופרודוקטיבית יותר - מה "מסלול המשימה" שלנו?


ב- בחירה וניהול משימות: מיומנות 3 בניהול זמן = תכנון חכם. שם למשל אנחנו מלמדים את כל הטעויות הנפוצות של ניהול רשימת משימות, ונותנים כלים להתמודדות עם דחיינות ולהתמודדות יעילה עם בלת"מים. כולל כל הפרקטיקות שנוגעות לניהול חכם של יומן ומתי עדיף לשבץ איזה סוג של משימה במהלך היום? מה האתגרים שיש לנו עם יומן? כמו למשל - למה אנחנו כותבים בו דברים ואז מתעלמים ממה שכתבנו? וגם בנושא זה נכלל הנושא המרתק של השעון הביולוגי שלנו והשפעתו על תכנון היום.


ז- זירו: מיומנות 4 בניהול זמן = ניהול משימות מתפרצות. אחרי שעיצבנו וייצבנו את המערכת שלנו לניהול משימות - ועשינו סדר... עכשיו מתמודדים גם עם הבלגן, ונראה שאותה מערכת שיצרנו אכן מתאימה לכאוס של העולם החדש - ויודעת לטפל ביעילות ובאפקטיביות גם בלת"מים. מה שפעם היינו קוראים לו "כיבוי שריפה" - כיום איננו אלא שגרת יומנו, לא - אנחנו לא מכבים שריפות, אנחנו פשוט עושים את העבודה שלנו, שלחלק גדול ממנה מוטיב מתפרץ. בין היתר אנו מלמדים תחת מיומנות זו טכניקות כמו "אינבוקס זירו" ו"וואטסאפ זירו".


מ- מיקוד ודחיינות: מיומנות 5 בניהול זמן = ניהול פוקוס. כאן נכנס כל נושא ניהול הקשב, התמודדות עם הסחות דעת, קפיצה מדבר לדבר, התנהלות נכונה עם מיילים, וואטסאפ, הפרעות שונות במהלך העבודה "אני רק שאלה אני" ואחרים. בחלק הזה אנו מלמדים בדרך כלל גם טכניקות ליצירת רצפי עבודה במשימות עומק, והתמודדות עם דחיינות - אובדן פוקוס ברמה האסטרטגית שלנו.

ן- נפש שלווה: מיומנות 6 בניהול זמן = ניהול אנרגיה. המרכיב הזה של ניהול זמן כולל את ניהול הסטרס, ניהול פנאי, ואיך לנהל את כל מה שיש לנו עם שקט פנימי וברוגע. וזה באמת אפשרי גם בעידן הזה, אם רק מתנהלים נכון, "מתדלקים" את עצמנו כמו שצריך, ואוחזים בתפיסות ניהול זמן הנכונות שמכניסות גם קצת פרופורציה להכול.


כמי שחיה את הנושא מקצועית כמעט עשרים שנה, וראיתי את הדיסיפלינה הזאת בכל צירי ההתפתחות שלה על פני התקופה הזאת, אני חושבת שהיום יותר מתמיד... אנחנו צריכים אותו - את ניהול הזמן, ואסור לנו לתת להגדרות מצמצמות לבלבל אותנו עם הצורך האמיתי, כי אז גם המענה יהיה חלקי ביותר - ולא באמת נצליח לעשות שינוי משמעותי בחיינו:


ניהול זמן בעידן המגה-טסקינג = ניהול חיים + ניהול התארגנות + ניהול משימות ותכנון + ניהול בלת"מים + ניהול פוקוס ודחיינות + ניהול אנרגיה ורווחה אישית.


כל "ניהול זמן" שאינו כולל את כל אלה, הוא חסר, ולא כדאי לצמצם אותו למרכיב אחד מתוכם, או להיפרד ממנו כ"כ מהר. כולנו זקוקים לו. במלואו.

נכון, ניהול זמן זו מיומנות הרבה יותר מורכבת היום, אבל ניתן לרכוש אותה באופן אפקטיבי רק כשמטפלים בכל הפנים שלה יחד.

זה לא שינוי סמנטי - אלא שינוי מהותי: ארגונים/אנשים שמזמינים הדרכות "אינבוקס זירו" או "ניהול פוקוס" או "ניהול אנרגיות" חייבים לדעת שזה מעולה בפני עצמו כי זה מעיד על רצון לפתח ולהתפתח - אבל זה חלקי. זה לא השלם.


רגע, ומה רע במונח "ניהול עצמי" במקום "ניהול זמן"?

שום דבר לא רע ב"ניהול עצמי", רק שגם הוא הוא לא יכול להחליף את "ניהול זמן", והפעם מסיבה הפוכה: בעוד שהמונחים האחרים שהוזכרו לא יכולים ממש להחליף אותו כי הם חלקים מתוכו, ולא השלם, "ניהול עצמי" לא יכול להחליף אותו כי הוא "גדול עליו" במובן הזה ש"ניהול זמן" הוא רק חלק/היבט אחד של "ניהול עצמי" ולצידו יש היבטים רבים אחרים שנכללים בעולם המיומנויות הרכות שאינן קשורות בעיני לניהול זמן. "ניהול עצמי" כולל בתוכו לתפיסתי כישורים כמו ניהול זמן, ניהול כלכלי, ניהול מערכות יחסים, ניהול קריירה, ניהול תזונה, ניהול רגשות, ניהול השכלה ועוד.


אנסה לסכם את זה בסקיצה הבאה:

אגב, אני מניחה שיש עוד כמה מרכיבים בכל אחד מהם, ואתם מוזמנים להוסיף בתגובות. וגם - יש מיומנויות שמשלבות כמה מרכיבים כמובן... לדוגמה המרכיב "ניהול כלכלי" יכול אולי לפגוש את "ניהול פיתוח אישי" אם ניקח קורס לכלכלת המשפחה, או את "ניהול זמן" כשנרצה לשריין זמן לטפל בענייני הפנסיות שלנו ולהפסיק לדחות את זה.. אבל עדיין אני חושבת שכבסיס מושגי זה עושה סדר.


מה אתם אומרים?



על הכותבת

...

טלי סגל, סגן-אלוף במיל', מייסדת ומרצה בכירה ב"בו בזמן" - בית התוכן להדרכת ניהול זמן וניהול עצמי, ויועצת לארגונים בנושא עבודה מהבית. באה לעשות לכם סדר במשימות ובראש - לבחור נכון, להספיק הרבה יותר ובנחת....


לפרטים נוספים וליצירת קשר:

למתעניינים פרטיים:

אם בא לכם ללמוד איך לפצח את הנושא של ניהול הזמן שלכם, מוזמנים להתרשם מהסדנה שלנו כאן. (פתוחה להרשמה לקהל הרחב, בהנחייה אישית של טלי סגל).


לארגונים:

להזמנת הרצאות וסדנאות לארגונים או לקבלת הצעת מחיר:

או בטלפון: טלי - 052-9276510, מירל - 054-8142600.


היכנסו להתרשם וללמוד גם באתר האינטרנט שלנו בתוכו תוכלו לקרוא גם המלצות של משתתפי ההדרכות של בו בזמן, ומגוון הדרכות ניהול זמן לארגונים.




כרגיל.. מאחלת לכם "לבחור נכון, להספיק יותר, ובנחת" :)








859 צפיות
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page